AIPOTU gewijd aan Françoise Schein

Van 16 mei tot 31 augustus 2025 toont het Grand Curtius de tentoonstelling 'AIPOTU' gewijd aan Françoise Schein.
“De basis van alle projecten van Françoise Schein is de tekst van de Verklaring van de Rechten van de Mens. Het vaak en overal aanbrengen van grondrechten op stadsmuren is zowel de leidraad als het eindpunt van haar projecten, (...) elke stad waar ze een kunstwerk achterlaat is uniek, en elk project moet dat ook zijn.”
Betina Zalcberg
De tentoonstelling wordt aangevuld met een ondersteunend programma, waaronder een workshop voor kinderen van 8 tot 12 jaar van 28 tot 30 april 2025: https://www.grandcurtius.be/fr/actualites/agenda/stage-autour-de-francoise-schein-etre-un-artiste-de-aipotu
Tentoonstelling "Françoise Schein. AIPOTU. Un portrait à rebours"
Deze politiek geëngageerde beeldende kunstenares, geboren in 1953 in Brussel, staat bekend om haar monumentale werken die architectuur en kunst combineren, haar keramische fresco's en andere openbare werken die een web weven tussen steden over de hele wereld zoals Brussel, Luik, Parijs, Lissabon, Berlijn, Stockholm, Londen, New York, Ramallah, Haifa, Haïti, Barcelona, Rio de Janeiro, enz.
Minder bekend zijn echter haar meer bescheiden, intieme werken die als het ware in contrast staan met de gigantische schaal van haar stedelijke projecten. Een aantal van deze werken – fijn gestippelde tekeningen en sculpturen met delicate contouren – zijn hier te zien, de meeste ervan nog nooit eerder tentoongesteld.
Deze tentoonstelling biedt een zeldzame kans om het verband, of beter de onderlinge relatie, tussen deze twee delen van Françoise Scheins oeuvre te belichten en haar artistieke ontwikkeling te volgen. Des te meer omdat deze werken vergezeld gaan van documenten die het proces van hun creatie documenteren: notities, essays, schetsen en interviews werpen licht op de ontwikkeling van haar artistieke denken.
En wat is de gedachte achter haar werken – vaak in de vorm van keramische tegels – die de kunstenares over de hele wereld uitbeeldt? Een utopisch idee voor sommigen, maar dat Françoise niettemin onvermoeibaar nastreeft: de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens op de muren van zoveel mogelijk steden schrijven.
Bovendien worden sommige van haar projecten gekenmerkt door een participatieve component die een breed publiek, vooral jongeren, erbij betrekt om bewustzijn te creëren en tegelijkertijd de passie door te geven aan de volgende generatie.
Het zijn dus niet alleen de ruimtelijke grenzen van de kunst die ze overschrijdt door zich de openbare ruimte toe te eigenen, maar ook de politieke en sociale grenzen van de kunstwereld. Haar werkterrein tart elke definitie, omdat ze genres en registers vermengt, de meest uiteenlopende vormen en schalen gebruikt, esthetiek combineert met ethiek, fantasie met geschiedenis en bovenal de intieme ervaring van het individu met het universele dat mensen verbindt.
Curatoren: Betina Zalcberg, Lohana Schein
Deze tentoonstelling is een productie van het architectuurbureau van de Federatie Wallonië-Brussel in samenwerking met het Grand Curtius en de kunstenares Françoise Schein.
Publicatie
Tweetalig (FR/EN) boek bij de tentoonstelling: Zalcberg, Betina, "Françoise Schein. AIPOTU. Un portrait à rebours A portrait in reverse ».
Editions Cellule architecture de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Brussel, 2025 – ISBN : 978-2-930705-53-8
Praktische informatie
> Museum Grand Curtius - Féronstrée, 136 - 4000 Luik
> Van 16-05 tot 31-08-2025 – Dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur 18h, behalve op dinsdag.
> Toegangsprijzen en reservaties:
Eenmalige toegang tot de tentoonstelling en de vaste collectie van het museum
- Volwassenen: €10
- Groepen volwassenen: €8
- Senioren, groepen: €6
- Werklozen: €5
- Artikel 27: €1,25
- Gratis toegang: onder de 26 jaar, leraren, MuseumPassMusée houders en iedereen op de eerste zondag van elke maand.
Beeldmateriaal: Françoise Schein, Inhuldiging van het werk 'Dyades' in het metrostation Sint-Gillisvoorplein, Brussel, 1992. Fotocredits: François Aglalaz