Olijfstek, kloon, laatste levensteken van een dode olijfboom
(Xhendelesse, maart 2012)
Depot van de vzw Songes, in het kader van het gezamenlijk project DESRACINES
In 2011, wordt de groep DESRACINES opgericht om op kunstzinnige wijze 36 dode olijfbomen te onderzoeken die zijn geïmporteerd in België. DESRACINES besluit om onderzoek te doen naar de verhalen en emoties die deze bomen oproepen. Want ze hebben een sterke symbolische waarde. Fragmenten uit het Middellandse Zeegebied, tekens van verbanning en immigratie, symbool voor een lang leven, bomen nauw verwant aan het heilige... In maart 2012, haalt een pomoloog op verzoek van de groep een stekje uit een van de laatste vertakkingen.
Op dit moment werkt DESRACINES aan een gezamenlijk kunstwerk, resulterend uit een proces van uitwisseling en opbouw met een divers en gevarieerd publiek. Het kunstwerk en de verschillende sporen die het proces na zal laten worden gepresenteerd aan het Luikse publiek op de Esplanade Saint Léonard (vernissage op zondag 6 juli). Een fototentoonstelling wordt getoond in de zaal van het auditorium.
Het verhaal van de herkomst van deze bomen begint in Spanje, in een regio waar de productie van olijfolie een belangrijke bron is voor de industrie. Naarmate ze ouder worden geven de olijfbomen minder opbrengst. Geleidelijk aan worden ze vervangen door jonge exemplaren, die meer geschikt zijn voor mechanische bewerking. De oude bomen worden opgekocht en vervoerd naar het buitenland waar ze verkocht worden. Bijvoorbeeld naar België. Vanuit een boomgaard, komen ze nu in een tuin terecht. Voorheen bestemd voor de productie, dienen ze nu een decoratief doel.
Na een aantal succesvolle verkoopjaren, bereikt het Belgisch klimaat de illusie van almachtigheid en bezwijken bepaalde olijfbomen door koude en vochtigheid. Dat is einde van de decoratieve carrière van deze bomen, die nochtans symbool staan voor de lange levensduur. Welk lot is deze massa levenloos hout beschoren? Decompositie? Verbranding? Sculpturen?