Louis Leloup, geboren in Seraing in 1929, is een van de meest creatieve Belgische kunstenaars, die internationale bekendheid geniet als uitmuntende ontwerper op het gebied van de glaskunst.
In 1947 wordt Leloup op 18-jarige leeftijd aangenomen in de kristalfabriek Val Saint-Lambert. Hij leert het vak van glasblazer en volgt lessen aan de tekenschool. Hij beheerst al snel de kunst om het materiaal te bewerken en wordt eerste glasmeester in 1957. De glaskunstenaar brengt de creaties van Charles Graffart, en vervolgens van René Delvenne tot leven, waarbij hij een voorkeur ontwikkelt voor het modelleren bij hoge temperaturen boven het glasblazen in een vorm. Bewust van zijn capaciteiten en enthousiast schepper, opent hij in 1972 zijn eigen atelier in Seraing, als aanhanger van de ‘Studio Glass’-beweging , opgericht door de Amerikaan Harvey K. Littleton. Vrij van beperkingen, kan hij voortaan de vrije loop laten aan zijn fantasie en ontwikkelt hij ongekende technieken voor vormgeving en decoratie.
Deze sculptuur, uitgevoerd in 1982 (evenals de beroemde ‘Méduse’ (‘Meduse’)) behoort tot een van de meest karakteristieke series van de glaskunstenaar uit Seraing. Het is samengesteld uit een gehouwen blok kristal met onregelmatige randen, gesatineerd door middel van opeenvolgende onderdompelingen in zuurbaden. Het is ingelegd met gele en gouden metaaloxiden die in de glaspasta zijn gegooid. Het blauwe decor met wit filigraan bestaat uit een lang koord met een opstapeling van lussen waarvan het uiteinde de vorm heeft van een bloemkroon; een opmerkelijk staaltje van warmvervormen.
‘L’ algue bleue’ (‘Blauw zeewier’) werd in Salle Saint Georges getoond tijdens de tentoonstelling ‘Le maître verrier Louis Leloup’ (‘Meesterglaskunstenaar Louis Leloup’) georganiseerd door de Stad Luik van 11 juni tot 25 juli 1982. Als dank ontving de conservator van het toenmalige Musée du Verre (Glasmuseum) deze sculptuur van de kunstenaar.
In 1993, besloot de eigenaar het kunstwerk te verkopen en kwam Louis Leloup het werk tegen in het veilinghuis ‘Le Mosan’. Vandaar dat de kunstenaar het kunstwerk terugkocht en edelmoedig als hij was, schonk hij het aan het Glasmuseum van Luik waarbij hij het de nieuwe naam ‘Le Cadeau’ (‘Het Cadeau’) gaf.