Werk geclassificeerd als schatkist van de Federatie Wallonië-Brussel
Aangekocht door de Provincie Luik, de Steden Luik en Seraing en de Société Immoval in 2006
De Fransman Léon Ledru die in 1888 in dienst was gekomen en vervolgens benoemd tot hoofd van de Ontwerpafdeling van 1896 tot 1926, was een van de meest markante persoonlijkheden van Val Saint-Lambert, wiens nieuwe producties neigden naar de stijl van de Art nouveau.
Toch werden in de jaren rond 1890, door de Val ook stukken vervaardigd in massief kristal, waarbij een nieuwe techniek uit de Verenigde Staten werd toegepast: het slijpen met een siliciumcarbide slijpsteen, een nieuw soort slijpmateriaal waarmee het kristal diep kon worden ingesneden. De verschillende stukken in massief kristal worden vervolgens voorzien van een overvloed aan geometrische motieven: diamantpuntfacetten, palmetten, sterren en schuine kruisende randen, de randen zijn gekarteld of veelvuldig ingesneden. Deze rijke of ‘Amerikaanse’ slijpvorm wordt hiermee op internationaal niveau het onuitwisbare merkbeeld van Val Saint-Lambert, en dat is het nog steeds.
Léon Ledru ontwerpt dit monumentale werk en laat het uitvoeren in geslepen kristal voor de Wereldtentoonstelling in Antwerpen in 1894. Deze indrukwekkende vaas weegt 200 kilo en is een samenstelling van 85 elementen. Het is een iconisch stuk als eerbetoon aan het Koninkrijk België, dat in die tijd uit 9 verenigde provincies bestond: Antwerpen, Luik, Namen, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Henegouwen, Limburg, Luxemburg, en Brabant. De wapens zijn met zuur gegraveerd op de centrale fries op het eivormige lichaam, negen verticale banden omlijnen de zones met grote diamantkoppen en zijn verbonden met de nek via negen beugels die uitlopen in een spiraal. Bovenop staat de nationale leeuw, gevormd in glaspasta, met de inscriptie ‘L’union fait la force’ (‘Eendracht maakt macht’).
Dit iconische meesterwerk krijgt een ereplaats tijdens de viering van het honderdjarig bestaan van de fabriek in 1926 (op de foto, staat hij in het midden van de centrale feesttafel tijdens het banket) evenals op de Wereldtentoonstelling van Luik in 1930.
Meer weten over de Schatten van de Federatie Wallonië-Brussel
Het decreet van 11 juli 2002 maakt het mogelijk om goederen die een opmerkelijk belang vormen voor de Federatie Wallonië-Brussel als Schat te classificeren. In deze context worden dankzij deze classificatie verschillende werken waarvan de artistieke kwaliteit, zeldzaamheid of link met de geschiedenis en de kunstgeschiedenis niet langer aangetoond hoeft te worden, verder versterkt. Deze erkenning maakt het mogelijk om deze juwelen van ons artistiek en cultureel erfgoed in de kijker te zetten, maar vooral om ze beter te beschermen, te helpen bij de restauratie of om te voorkomen dat ze naar het buitenland worden verkocht. Verschillende grote historische werken worden elk jaar erkend als schatten.
Een beschermd goed krijgt de hoedanigheid van 'schat'. Deze term vindt zijn oorsprong in het Europese recht dat elke lidstaat de mogelijkheid biedt om zijn "nationale schatten met artistieke, historische of archeologische waarde" te beschermen. Deze schatten ontsnappen dus aan het principe van vrij verkeer van goederen binnen de Europese Unie en kunnen onderworpen zijn aan beperkingen of verboden om het betrokken nationale grondgebied te verlaten.
Meer informatie op de website van de Federatie Wallonië-Brussel.