De beroemde Luikse schilder Georges Collignon (1923-2002) heeft in zijn artistieke carrière een korte maar vruchtbare affaire gehad met de kristalfabriek van Val Saint-Lambert. Vanaf 1942 had kunstenaar Charles Graffart, die vlak daarvoor was geselecteerd om de ontwerpafdeling van de Val te leiden, de toekomstige schilder al gevraagd om zijn creaties, die op calqueerpapier waren getekend, op papier te zetten[1]. Dertig jaar later gaat hij samenwerken met de Val Saint-Lambert als ontwerper van nieuwe modellen met vernieuwend design.
De meeste van zijn werken met geometrische vormen worden eerst getekend vanuit diverse invalshoeken, alvorens te worden gebeiteld uit massief kristal, eerst met een snijtol en vervolgens met boor. Hij gebruikt tevens felle kleuren voor het inlegwerk dat nog meer naar voren springt door het vergrootglaseffect, dat door de dikte van het kristal veroorzaakt wordt. Daarentegen zijn de vazen die hij ontwerpt veel zeldzamer en daarom zeer gewilde stukken, zoals het hier getoonde model dat onlangs aan de collectie van de Glasafdeling van het Grand Curtius is toegevoegd. De ranke met cirkels versierde vorm laat een bolling zien in het bovenste gedeelte met een vernauwde opening voorzien van een transparante rand. Het gesatineerde kristal is voorzien van een extra zwarte laag in de vorm van een band aan de basis en ter hoogte van de nek. De decoratie bestaat uit acht horizontale friezen met acht zwarte noppen, volledig ondoorzichtig in de eerste en laatste rij, vervolgens steeds lichter via de taille tot de centrale fries, zodanig dat er steeds meer licht wordt doorgelaten. Voor de uitgesneden cirkels, liet de schilder zich inspireren door het visueel en technisch procedé van een fotocamera waarvan het diafragma geleidelijk aan groter wordt. Hij maakt ook gebruik van de transparantie van het materiaal. Als de toeschouwer namelijk door deze lorgnetten kijkt, kan hij de reeksen uitgesneden motieven op de andere kant van de vaas zien, die door een optisch effect zijn vermenigvuldigd. Dezelfde decoratieve motieven zijn te vinden op een ander model van de hand van de schilder: de ‘Delta’ vaas, die cilindervormig is[2]. Er dient ook te worden opgemerkt dat de kleur zwart minder gebruikelijk was bij Val Saint-Lambert, behalve in een aantal werken van Charles Graffart, die gemaakt zijn tussen 1930 en 1935.
Georges Collignon heeft de meeste vormen en decoraties van zijn modellen ontworpen en volgde met grote belangstelling de diverse stadia van de vervaardiging ervan in 1972. Snijder Roger Laurent en vooral Noël Delfosse, die zorgde voor de afwerking en het polijsten van de werken, werkten nauw samen met de kunstenaar[3].
[1] M. Wilmotte, L’art verrier actuel dans Le Verre en Belgique (onder supervisie van Luc Engen), Fonds Mercator, Luik, 1989, p. 362.
[2] Michèle Thiry, catalogus van de tentoonstelling ‘Val Saint-Lambert, Art & Design 1880-1990’, Brussel, 1990, p. 132, 133 et 182, nr. 312.
[3] Joseph Philippe, Le Val Saint-Lambert, Ses cristalleries et l’art du verre en Belgique, Libraire Halbart, Luik, 1974, p.322.