Een meesterwerk in Venetië-stijl

Werk geclassificeerd als schatkist van de Federatie Wallonië-Brussel

Deze uitzonderlijke kan is een van de mooiste glazen in de collectie[1]. Gemaakt in Spanje tijdens de Renaissance, het is een creatie in Venetiaanse stijl, een uniek voorbeeld zonder enig vergelijkend stuk.

Het cilindrische deel van het lichaam is sober versierd met drie filigrane cirkelvormige filets en vier vergulde maskers, waarvan drie in de vorm van rozetten en één gestempeld met een demonenkop met hoorns en snorren. Het omgekeerde taps toelopende deel is versierd met eenenveertig verticale witte draden en twee pastillages van frambozen, oorspronkelijk verguld. Een afgeplatte geblazen bal, in de continuïteit van de versiering van het lichaam, is verfraaid met eenentwintig verticale witte lijnen. De ronde voet loopt uit in een cilindrische poot in stilistische overeenstemming met de uitgerekte kraag. De mond is drielobbig en bekroond door een majestueus handvat in een dubbele spiraal, versierd met twaalf ribben.

De lichtheid en de gelige kleur van het glas, de associatie van de voet en de geblazen knop, de verticale witte filigranen die in reliëf uitkomen in plaats van dat ze in het glas zijn opgenomen, zijn te vinden op stukken die in Catalonië zijn gemaakt, evenals het profiel van de inham.

Meestal is de kan bedoeld om water te bevatten en uit te schenken, ofwel om de glazen van de gasten te vullen tijdens de maaltijd, ofwel om hun handen te wassen boven een bijpassende waskom. Gezien zijn elegantie, harmonieuze proporties, breekbaarheid en hoogte is het echter een decoratief stuk. Het is representatief voor de hoogtijdagen van Catalaans glas en was waarschijnlijk de trots van de eigenaar, die uit een koninklijke of prinselijke familie kwam.

Meer weten over de Schatten van de Federatie Wallonië-Brussel

Het decreet van 11 juli 2002 maakt het mogelijk om goederen die een opmerkelijk belang vormen voor de Federatie Wallonië-Brussel als Schat te classificeren. In deze context worden dankzij deze classificatie verschillende werken waarvan de artistieke kwaliteit, zeldzaamheid of link met de geschiedenis en de kunstgeschiedenis niet langer aangetoond hoeft te worden, verder versterkt. Deze erkenning maakt het mogelijk om deze juwelen van ons artistiek en cultureel erfgoed in de kijker te zetten, maar vooral om ze beter te beschermen, te helpen bij de restauratie of om te voorkomen dat ze naar het buitenland worden verkocht. Verschillende grote historische werken worden elk jaar erkend als schatten.

Een beschermd goed krijgt de hoedanigheid van 'schat'. Deze term vindt zijn oorsprong in het Europese recht dat elke lidstaat de mogelijkheid biedt om zijn "nationale schatten met artistieke, historische of archeologische waarde" te beschermen. Deze schatten ontsnappen dus aan het principe van vrij verkeer van goederen binnen de Europese Unie en kunnen onderworpen zijn aan beperkingen of verboden om het betrokken nationale grondgebied te verlaten.

Meer informatie op de website van de Federatie Wallonië-Brussel.

[1] Voormalige Baar-collectie. Aankoop bij Stora in Parijs, december 1937 (voormalige collectie Robert de Rothschild).

Numéro d'inventaire FLORA
GC.VER.08a.1952.65054 (B/1613)
Année d'exécution
2ᵉ helft 16ᵉ - begin 17 eeuw
Lieu
Spanje, Catalonië
Dimensions
H max.: 49.2 - W max. : 17.5cm